Behind each word a sound

Behind each word a sound

16 april 2010

Analysuppgift på webbsida

Vi har tittat på nyhetssidan msnbc http://www.msnbc.msn.com/id/23358591/ Sidan är vid första anblicken svårtolkad eftersom den inte uppfattas som en nyhetssida. I bakgrunden finns ett rullband där det ligger olika fönster för vad man kan välja på sidan. Man använder sig här av en metaforik. Bakgrunden liknas vid en butikskassa med ett rullband som visar olika valmöjligheter man kan göra till exempel spela upp en film som handlar om plast- och tygpåsar. För varje knapp man trycker finns ett gränssnittsljud som låter likadant som när kassörskan stämplar in varor i kassan. För tillfället handlar allt som finns på rullbandet om man ska använda tyg eller plastpåsar.

Först när man scrollar ner sidan finns menyval där man kan gå in och läsa nyheter angående olika områden som politik, nöje och sport. Det ska vara en dygnetrunt-sändande nyhetssida och förmodligen är ”Battle of the Bags” (som är ligger i mitten av sidan) deras huvudnyhet.

Målgrupp:

Riktar sig förmodligen till folk mellan 30-50 år. Upplevs seriös tack vare de ljusa färger som inte sticker ut. Dessutom finns inga barnsliga element på sidan. Sidan är riktad till båda könen och är snarare för medelklass än underklass.

Varför?


Sidan finns för att uppdatera oss om de senaste nyheterna hela dygnet. Den är en av de fyra största dygnssändande kanalerna i USA.

Vad?


Den förmedlar nyheter och har anknytning till msn. Microsoft och General Electric har gått ihop och startat sidan. Därför har den någon form av samröre med msn. Man kan från nyhetssidan även gå in på sin e-mail.

Hur?

Genom texter och reportage i rörligt format. Det finns även interaktiva delar där man kan kolla upp lite hur man själv kan påverka miljö genom att titta på sin egen användning av plastpåsar. De använder sig av ljud i reportagen plus att det finns gränssnittsljud. Det ljudet kommer upp när man klickar på de olika ikonerna på rullbandet. Ljudet ska låta som det ljud som förekommer i kassan när man handlar mat.

Det finns lite möjlighet till interaktivitet. Det finns bara lite frågeformulär och en bit där man kan kolla upp sin egen konsumtion av plastpåsar. Målet tycks vara att försöka övertyga människor om att använda mindre plastkassar och mer tygpåsar. Det enda som lockar till läsning på sidan är det som kommer högst upp. Det är inte så mycket läsning dock utan mest video. Det förekommer inga animationer, utan fotografier.

Typografi och språk

Sidan är skriven på engelska eftersom det är en amerikansk nyhetssida. Brödtext och meny är sans-serif. Sedan är rubrikerna seriffer. Nyhetssidan har en ganska ren och avskalad layout. Reklamen som visas på sidan är på svenska så den är anpassad efter landet som sidan läses i.
Dock känns Webbsidan avdelad. Huvuddelen av sidan är i Flash sedan kommer den lite mer stillsamma delen av sidan med övriga nyheter. Filmen som visas börjar så fort man kommer in på sidan och innan den laddat klar så kommer en liten färgglad blomma som rullar.

Egen reflektion

Nyhetssidan är sparsmakad i sin layout. Dock lite för mycket, den känns dessvärre inte som en nyhetssida som väcker direkt intresse för att läsa de senaste händelserna, utan det är först längre ner som navigationsknappar dyker upp för olika kategorier av nyheter. Men det krävs därmed tålamod från besökaren för att leta sig ner dit. Det positiva är den metaforiska användningen av rullbandet och kassastämpelljudet i reportaget om hur konsumtion på plastpåsar och papperskassars påverkan miljön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar