Behind each word a sound

Behind each word a sound

16 april 2010

Frågor om Flash

1. Vad är skillnaden på frames (bildruta) och keyframes (nyckelbildruta)?

Det finns två typer av bildrutor i Flash programmet, vanliga bildrutor s.k. Frames och nyckelbildrutor s.k. Keyframes. Skillnaden dem emellan är att det endast att möjligt att lägga till, ta bort eller ändra innehållet i en Keyframe. Dessutom, för att kunna spela upp en film måste man skapa minst två Keyframes, där objektet t ex en fågel kan förflytta sig mellan, först då skapas en effekt. Det är alltså i Keyframes filmen tilldelas innehåll som t ex ljud, video, och animering och kan hanteras, medan en Frames endast upprepar innehållet tills nästa Keyframe dyker upp. Frames anger dock hur lång tidslinjen ska vara.

2. Vad gör kodsnutten "stop();"?


Stop(); är ett stoppkommando som man skriver in i Script-lagret (översta lagret) och berättar att här vid denna Keyframe (vid slutet) ska filmen stanna. Användaren uppmanas istället att klicka för att ta sig vidare eller för att spela filmen igen. Stoppkommandot är lämpligt eftersom filmen annars fortsätter att rulla om och om igen.

3. Vad är ett instansnamn och vad används instansnamn till?

Instansnamn är ett unikt namn för ett objekt (till exempel en knapp) i din animation, vilket används för att underlätta när du vill kunna påverka objektets egenskaper genom kodning i Script-lagret. Det unika namnet förenklar arbetsprocessen då du får en logisk överblick.

4. Vad är skillnaden på .fla och .swf?


När du är klar och sparat din Flash film får den tillägget t ex ”minfilm”.fla vilket är ditt ”originaldokument.” Det är originalfilmen som du fortfarande kan redigera och ändra i. När du sedan testspelar filmen genom att trycka Cmd + Enter kommer en ruta upp som spelar upp filmen och den får automatiskt tillägget ”minfilm”.swf vilket innebär att detta är själva slutproduktionen som t ex kan infogas i HTML-koden på en webbsida. Din produktion är alltså klar att publiceras på Internet.

5. När använder man shape tween?

Shape Tween används när man vill formatera en symbol till en annan symbol och sedan återgå tillbaka samma skepnad igen, till exempel från boll till blomma tillbaka till boll igen.

6. När använder man motion tween?


Motion Tween används för att förflytta en symbol från en plats till en annan position. Tillskillnad från Shape Tween ändras inte objektets form, utan det är en bilds övergång till en annan bild i en ny Keyframe som skapar intrycket av att symbolen rör sig.

7. Vad använder man mask-lager till?

Masklagret gör det möjligt att dölja en viss yta av scenen för åskådare. Till exempel som ett kuvert med ett genomskinligt ”fönster” eller halvdragen ridå, vi har lagt ett lager på och vill endast visa ett ”adressfält i fönstret.” Allt som hamnar utanför masklagret d v s vår genomskinliga fönsterruta syns inte i den färdiga produktionen.

8. I laboration 4 använde vi ett movieclip som vi döpte till target_mc, vad är syftet med target_mc?


Syftet är att kunna styra din films position d v s var den ska visas på scenen, vilket görs genom att ställa in x och y – värdet. I Script-lagret refererar du sedan till target_mc för att Flash ska uppfatta var på skärmen filmen ska visas.

9. I inlämningsuppgiften gjorde vi en pop-up ruta som vi skapade i en egen fil, "popup.fla", där scenen var lika stor som vår scen i "index.fla", varför var pop-up rutans scen lika stor som index-filens scen och inte 550x400 som våra animationer?

Pop-up rutan relaterar till Index-filen och inte animationerna därför ska den också anpassas efter Index-filens scenyta. Det underlättar att veta att båda scenerna är lika stora när man placerar ut pop-up rutan eftersom den kommer att visas på exakts på samma position i index-filen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar